Vi bruker cookies

Les mer om hvilke vi bruker og hvordan vi administrerer dem her

logo

Hva er «Vær god mot deg selv»?

Dette er en nettside full av forskningsbaserte tips og triks som kan bidra tilå gi deg en litt bedre pandemihverdag.

Prosjektet ble igangsatt høsten 2020 av Universitetet i Bergen og har til hensikt å hjelpe studenter og unge i en utfordrende tid. Covid-19 har påvirket hverdagen til mange. Vi er mindre sosiale, føler man går glipp av «den beste studenttiden», blir ikke kjent med nye folk, har hjemlengsel og mange opplever «koronaskam».Dette kan gi både fysiske og psykiske konsekvenser, og blant annet føre til at man gir opp studiene. Fordelen med å være et stort universitet, er at det rommer enorme mengder kunnskap om hverdagsmestring. Fordi hverdagen består av så mangt. Derfor har alle tips og tiltak rot i forskning og vitenskap som er representert ved kilder fra UiB.

Har du et godt tips til hvordan studenter får en bedre pandemihverdag?

Trygg trening
ikon

Hjemmetrening er superviktig – uansett form

Når det gjelder trening, så er fem minutter mye bedre enn ingen minutter.

icon

Med korte dager og mye elendig vær, er det å komme seg ut på tur kanskje ikke alltid så fristende. Samtidig er treningssentrene stengt. Nå som eksamen nærmer seg er de stressdempende effektene av trening viktigere enn noensinne. Så, hva gjør man? Jo, du trener – hjemme.

– Noen få korte økter hjemme er som en tannpuss for kroppen. Aktivitet er viktig fordi det øker kognitiv funksjon, styrker tarmfunksjon og forbrenning, samtidig som det gir energi og tilstedeværelse, sier han. Studenter har, som folk flest, forskjellige vaner når det gjelder trening. Noen trener hver eneste dag, noen har ikke noe særlig forhold til fysisk aktivitet. For Fersum er det viktig å understreke at all aktivitet teller.

– Hvis du ikke er så glad i å trene, kan du sette på favorittsangen din og bevege kroppen til musikken i fem minutter. Trening må ikke være armhevninger og knebøy, for ikke alle har det forholdet til fysisk fostring, sier Fersum. 

Å komme i gang

– Forskningen viser at det kan være lurt å koble aktivitet på en eksisterende vane. Si at du har et morgenrituale der du setter på kaffen. Mens du venter har du en god mulighet til å gjøre noen enkle øvelser, sier Fersum. Selv legger han gjerne inn «five minute workouts» på kontoret – knebøy, tåhev, utfall og jogging på stedet er alle øvelser som kan gjøres uten klesskift og ekstra utstyr. Sammen har også et bredt tilbud for hjemmetrening med videoinstruksjon.

– Når det gjelder trening så er fem minutter mye bedre enn ingen minutter. Med fem minutters trening med en viss intensitet hver dag i uken, så gjør du det veldig bra, sier Fersum.

– Får du også til én 30 minutters økt en gang i løpet av uken, så er du egentlig i mål.

Hardtrening på hybelen

De som savner treningssentrene mest, er naturligvis studentene som er vant til å trene hardt og mye. Også for denne gruppen er det mye å hente med hjemmetrening, selv uten tilgang på manualer, maskiner og vektstenger.

– Gjennomfører du et 30 minutters egenvektprogram tre ganger i uken er det ingenting som tyder på at du mister gainsene dine. Men du må opp på et visst nivå når det gjelder intensitet og muskelaktivering, sier Fersum.

– Tar du burpees i et minutt, for eksempel, så skal jeg love deg at du blir ganske gåen. Folk tror det ikke går an å trene hardt hjemme, men det er tull og tøys. Det handler om kreativitet, fortsetter han. Et sammenrullet håndkle og en dør er alt du trenger for å gjøre pullups. En tursekk fylt med noe tungt gir ekstra motstand når du gjør utfall. Apparater er praktisk, men du er ikke avhengig av dem.

– Det er helt enormt hvor tungt du kan trene hvis du bestemmer deg for det.

Motvirk stillesitting

– Det folk glemmer er at man ofte logger fem til syv tusen skritt hver dag bare på hverdagsbevegelser. Med koronarestriksjonene mister man disse. Så det er viktig å prøve kompensere på en eller annen måte, sier Fersum. Når man skal veie opp for bortfallet av hverdagsaktiviteten kan man for eksempel gå tur, bruke hoppetau, gjøre knebøy eller danse for seg selv. Det er ikke mye som skal til for å motvirke de negative effektene som forbindes med stillesitting over tid. For Fersum er det også viktig å få frem at trening i disse dager kan være et kjærkomment avbrekk fra en monoton hverdag full av restriksjoner.

–Når du utsetter kroppen for fysisk fostring, så klarer den ikke å bekymre seg like mye, sier Fersum.

– Så det ligger absolutt noe mindfullness i trening også.

Kilde:

Kjartan Fersum

Førsteamanuensis ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin

arrow

Til toppen