Vi bruker cookies

Les mer om hvilke vi bruker og hvordan vi administrerer dem her

logo

Hva er «Vær god mot deg selv»?

Dette er en nettside full av forskningsbaserte tips og triks som kan bidra tilå gi deg en litt bedre pandemihverdag.

Prosjektet ble igangsatt høsten 2020 av Universitetet i Bergen og har til hensikt å hjelpe studenter og unge i en utfordrende tid. Covid-19 har påvirket hverdagen til mange. Vi er mindre sosiale, føler man går glipp av «den beste studenttiden», blir ikke kjent med nye folk, har hjemlengsel og mange opplever «koronaskam».Dette kan gi både fysiske og psykiske konsekvenser, og blant annet føre til at man gir opp studiene. Fordelen med å være et stort universitet, er at det rommer enorme mengder kunnskap om hverdagsmestring. Fordi hverdagen består av så mangt. Derfor har alle tips og tiltak rot i forskning og vitenskap som er representert ved kilder fra UiB.

Har du et godt tips til hvordan studenter får en bedre pandemihverdag?

Søvnskolen
ikon

Sover du bedre, fungerer du bedre

Forskning viser at søvn kan påvirke humør, konsentrasjon og generell yteevne. I tillegg er god søvn natten etter undervisning vesentlig for læring og hukommelse.

icon

Forskning viser at søvn kan påvirke humør, konsentrasjon og generell yteevne. I tillegg er god søvn natten etter undervisning vesentlig for læring og hukommelse.

Under korona-pandemien – med restriksjoner på bevegelighet, mye tid hjemme og en studiehverdag som er snudd på hodet – kan det derfor være lurt å ta grep for å passe på søvnen og redusere eventuelle søvnvansker. Derfor har vi laget en liste med store og små tips for bedre søvnkvalitet.

Målet med rådene er å sikre at du bygger deg opp et godt søvnbehov, at du respekterer døgnrytmen din og at du unngår høy grad av «aktivering» (våkenhet) om kvelden og om natten.

Søvn reguleres av et samspill mellom tre faktorer, derfor er rådene inndelt etter hvilken faktor som påvirkes. På fagspråket kalles disse oppbygget søvnbehov (homeostatisk faktor), døgnrytme (cirkadian faktor) og vaner/atferdsfaktorer .

Kilde:

Bjørn Bjorvatn

Professor og dr.med., Universitetet i Bergen og leder ved Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer

arrow

Til toppen