Vi bruker cookies

Les mer om hvilke vi bruker og hvordan vi administrerer dem her

logo

Hva er «Vær god mot deg selv»?

Dette er en nettside full av forskningsbaserte tips og triks som kan bidra tilå gi deg en litt bedre pandemihverdag.

Prosjektet ble igangsatt høsten 2020 av Universitetet i Bergen og har til hensikt å hjelpe studenter og unge i en utfordrende tid. Covid-19 har påvirket hverdagen til mange. Vi er mindre sosiale, føler man går glipp av «den beste studenttiden», blir ikke kjent med nye folk, har hjemlengsel og mange opplever «koronaskam».Dette kan gi både fysiske og psykiske konsekvenser, og blant annet føre til at man gir opp studiene. Fordelen med å være et stort universitet, er at det rommer enorme mengder kunnskap om hverdagsmestring. Fordi hverdagen består av så mangt. Derfor har alle tips og tiltak rot i forskning og vitenskap som er representert ved kilder fra UiB.

Har du et godt tips til hvordan studenter får en bedre pandemihverdag?

Snakk
ikon

Hjelp hverandre – ta kontakt

Å snakke sammen, eller tilbringe tid med andre, er essensielt for vår psykiske helse og evne til å lære.

icon

Vi er sosiale dyr

En av hovedutfordringene for mange studenter i den nye korona-hverdagen er å ta vare på relasjoner med andre mennesker. Å snakke sammen, eller tilbringe tid med andre, er essensielt for vår psykisk helse og evne til å lære.

Ifølge evolusjonspsykologien er vi sosiale dyr som er laget for å operere sammen i grupper. Med andre ord: Vi har et medfødt sosialt behov. Dersom vi ikke får tilfredsstilt dette behovet opplever vi ofte ensomhet og er mer utsatt for stress, ifølge forskningen.

Sosial kontakt reduserer stress

UiB-professor Per Einar Binder ved Institutt for klinisk psykologi forklarer at relasjonsbygging og sosial kontakt fungerer stressregulerende på oss som individer. Han vektlegger at det ikke behøver å være dyp kontakt, men at alle former for kontakt med andre, enten det er over telefon, videochat, eller fysiske møter, har noe av den samme effekten når det gjelder å senke stressnivået vårt.

Du blir lykkeligere av å hjelpe andre

Fra et psykologisk perspektiv handler også relasjoner om å vite at man har støtte fra andre. Enten det er emosjonell eller praktisk støtte, som for eksempel støtte med å forstå faget du studerer. En kollokviegruppe er et klassisk eksempel på en praktisk støtte der du får orientert deg sammen med likemenn på hvor du står rent faglig, om du skjønner ting riktig og lignende.

Å jobbe eller snakke sammen er ikke bare bra for de som kanskje allerede føler seg ensomme. Forskningen viser at det å hjelpe andre, for eksempel med fag, har en positiv effekt også for den som hjelper. Vi blir rett og slett lykkelige av å hjelpe andre.

Når det haster

Trenger du hjelp? Hjelpetelefonen psykisk helse når du på 53 00 55 10. Tjenesten er bemannet hver dag mellom 08.00 og 20.00 med erfarne fagfolk som står klare for å hjelpe deg.

Hvis du trenger noen å snakke med, eller kanskje ikke bor i Bergen, kan du ringe Hjelpetelefonen – Mental helses døgnåpne, anonyme, og taushetsbelagte telefontjeneste – på 116 123.


Kilde:

Per Einar Binder

Professor ved Institutt for klinisk psykologi ved UiB

arrow

Til toppen