Vi bruker cookies

Les mer om hvilke vi bruker og hvordan vi administrerer dem her

logo

Hva er «Vær god mot deg selv»?

Dette er en nettside full av forskningsbaserte tips og triks som kan bidra tilå gi deg en litt bedre pandemihverdag.

Prosjektet ble igangsatt høsten 2020 av Universitetet i Bergen og har til hensikt å hjelpe studenter og unge i en utfordrende tid. Covid-19 har påvirket hverdagen til mange. Vi er mindre sosiale, føler man går glipp av «den beste studenttiden», blir ikke kjent med nye folk, har hjemlengsel og mange opplever «koronaskam».Dette kan gi både fysiske og psykiske konsekvenser, og blant annet føre til at man gir opp studiene. Fordelen med å være et stort universitet, er at det rommer enorme mengder kunnskap om hverdagsmestring. Fordi hverdagen består av så mangt. Derfor har alle tips og tiltak rot i forskning og vitenskap som er representert ved kilder fra UiB.

Har du et godt tips til hvordan studenter får en bedre pandemihverdag?

Logg av
ikon

Ta en pause fra mobilen

Dybdekonsentrasjonen kan trenes opp som en muskel. Hvis man ikke blir forstyrret, kan man gradvis sitte lenger og lenger i flytsonen.

icon

– Dybdekonsentrasjon er viktig og nødvendig for læring når man studerer, sier Åsa Hammar, professor ved Institutt for biologisk og medisinsk psykologi. Dybdekonsentrasjon er den fokuserte arbeidstilstanden der du kommer i flytsonen og opplever at alt annet rundt deg nærmest forsvinner. De siste årene har denne blitt vanskeligere å oppnå. Årsaken ligger i lommene våre.

– Mobilen er den største trusselen mot dybdekonsentrasjonen, fordi den forhindrer deg fra å få den vedvarende, dype konsentrasjonen som gjør at du får med deg det du leser eller lytter til, sier Hammar.

– Notifikasjoner, pip og vibrering fra mobiltelefoner er veldig effektive forstyrrelser.

Hjernetrim

– Det er viktig å vite at dybdekonsentrasjonen kan trenes opp som en muskel. Hvis man ikke blir forstyrret kan man gradvis sitte lenger og lenger i flytsonen, sier Hammar. Problemet i dag er at mobiltelefoner og andre distraksjoner gjør det vanskelig å legge til rette for opptrening av konsentrasjonsmusklene.

– Det gjelder oss alle. Unge, voksne, barn. Forstyrrelser gjør at vi blir utrente når det gjelder konsentrasjon, sier Hammar. Og det er ikke bare signaler fra telefonen som gjør at vi blir forstyrret. Hammar forklarer at impulsen til å sjekke telefonen også kan bli så sterk at vi i praksis forstyrrer oss selv.

– Man vil jo ikke gå glipp av noe, så det er et stort problem for dybdekonsentrasjonen at de fleste av oss går rundt med en smarttelefon.

Vanskelige omstendigheter

– Oppmerksomhetsevnen blir veldig påvirket av situasjonen vi er i, sier Hammar.

Under koronarestriksjonene kan det være ekstra tungt å fokusere. Dette er først og fremst fordi en ikke lenger har de samme rammene i hverdagen. Når du ikke lenger har forelesninger, treningstimer eller sosiale aktiviteter å rekke, når du sitter på rommet ditt dag ut og dag inn, da blir det plutselig litt vanskeligere å ta seg sammen.

– Alt henger sammen. Du får ikke konsentrert deg fordi du ikke lenger har noen «grunn» til å konsentrere deg, sier Hammar. Hun forklarer at presset som vanligvis oppstår når du skal både studere og rekke ting på fritiden, er positivt for dybdekonsentrasjonen. Mange jobber godt under press. Når disse rammene faller bort, blir det vanskeligere å fokusere.

– Når du har all tid i verden er det bare eksamen som presser deg til å jobbe. Det er ingen ytre faktorer som gjør at du må presse konsentrasjonsevnen fra dag til dag, så jeg tror dette er et større problem enn noensinne, sier Hammar.

Legg den bort!

Så, hva bør man som sliten pandemi-student gjøre? For å legge til rette for konsentrert arbeid anbefaler Hammar at man som student først gjør seg selv oppmerksom på at mobiltelefonen gjør det svært vanskelig å jobbe konsentrert over tid.

Mobilen bør så settes på lydløs, vibrering bør slås av og skjermen bør legges ned. Når dette er gjort bør man prøve å lage en struktur i studiehverdagen – med klare skiller mellom studietid og fritid.

– Når alt bare flyter og går i ett er det vanskeligere å mobilisere konsentrasjonen som kreves i studiehverdagen, sier Hammar.

Kilde:

Åsa Hammar

Professor ved Institutt for biologisk og medisinsk psykologi

arrow

Til toppen